Olen elänyt koko lapsuuteni Disney-piirrettyjen parissa ja fanitus jatkuu. Muistan ulkoa pitkät rimsut suomenkielisiä svuorosanoja ja lauluja. Tavakseni on tullut You Tubesta kuunnella kaikkia lauluja ja katsoa pätkiä. Tulee ihanasti lapsuus mieleen. Mutta kun olen kuunnellut suosikkejani joita ovat mm. Hakuna Matata ja Circle of Life (Leijonakuningas), Color of the Wind (Pocahontas), Aalloissa siis (Pieni merenneito) ja Kaksi maailmaa (Tarzan). Mutta olen huomannut, että minulta on jostain kumman syystä jäänyt muutama olennainen filmi näkemättä/ olen nähnt sen viimeksi kersana. Joten listaan ne tähän ja yliviivaan kunhan olen katsonut ne uudelleen. Mistäköhän niitä voisi vuokrata, jos ei ärrältä löydy? Makuuniin siis!

Pocahontas

Nodre Damen kellonsoittaja

Anastasia

Herkules

Aristokatit

Maija Poppanen

Laitan lisää kunhan muistan

Ja nyt kun ole Disneyn filmejä katsellut vähän vanhemmall iällä, olen todellakin tajunnut siitä paljon paremmin kuin ennen. Otetaanpas vaikka esimerkiksi Mulan. Minulla ei ollut mitään hajua Kiinan historiasta ja kulttuurista kun katsoin sen joskus kuusivuotiaana ensimmäistä kertaa. Laitanpa tähän kuitenkin laulun Honour to us all sanat. Pienenä pidin tästä vain sävelmän takia, en ymmärtänyt sanoista hölkäsen pöläystä :D

Tästäkä mä morsiaan väännän, ei liene surkeempaa.

Minä vielä onnes käännän, sä odotas vaan.

 

Puhtoinen, pehmoinen, tahdon olevan mä neitsyiden.

Kun oot ahkera ja hiljainen loistoon kunniasi saat.

 

Käyvät näin, tietenkin, miehet puolestasi taistoinen.

Luota neito sinä kasvoihin. Loistoon kunniasi saat.

 

Voi nainen tuoda kunniaa vain näin nyt perheelleen.

Jos naida taitaa hän nyt miehen itselleen.

 

Miehet nuo, tahdikkaat, saa ja pitävät ne onneissaan

neidon kauniin sekä muodokkaan.

Loiston kunniasi saat.

 

Me kaikki vuoksi keisarin näin teemme kunniaa.

Nuo miehet miekoillaan ja naiset lapsillaan.

 

Valmistan kauneimman, saat kai miehistä parhaimman.

Sä loistoon kunniasi saat

 

Isoäiti:

Katso hän on kaunein, oikein sen sä luulit.

Nyt vielä sirkka onnen suo, ja lemmen kellot kuulit.

 

Mulan:

Kuunnelkaa, pyydän niin, tahdon, esi-isät, naimisiin.

Silmut sukupuuni oksiin kii. Loistoon isäni jo saan.

 

Kauhuistamme kauheimmalle käymme liiton solmijalle.

Hetki lyö, kiiruhtaa, neidot anomassa onneaan.

Armon esi-isät katselkaa, ken nyt heistä onnen saa.

 

 

Loistoon kunniani saan!